Cairnterrier

Jag och älsklingen har bestämt oss för att skaffa hund när vi flyttar ihop tillsammans.
Men vi har funderat på vilken ras vi ska ha,vi är båda överens om att vi ska ha en liten hund.
Men Nu har jag suttit och tittat på små hundraser och nu har jag hittat en hundras som jag vill ha Cairnterrier




Hundrasen Cairnterrier är ca: 30 cm i mankhöjd och väger ca: 7 kilo, många skulle vilja kalla den en liten hund men det är bara som det ser ut. Det är en stor hund i litet format.
Pälsen är sträv och består av täckhår och underull, detta gör att den står emot alla typer av väder och vind. Pälsen trimmas några gånger per år vilket gör att man kan säga att den i stort sett inte fäller. Vad det gäller färger så finns de flesta varianter, vete, sandfärgad, röd, grå och nästan svart, de flesta färgerna finns också med tigrering (kallas brindle). Man skall inte hänga upp sig för mycket på färgen på valpen eftersom en del av färgerna förändras när hunden blir äldre.
En cairnterrier är en mycket social hund med stor flock-känsla vilket gör att den trivs där det är liv och rörelse och har lätt att umgås med både människor och andra hundar (om den har fått lära sig det från början), formatet gör ju också att man så gott som alltid kan ha den med sig överallt.
Priset på denna ras variera ,men de ligger mellan 6000-11000 beroende på om hunden har stamtavla eller inte.

Så nu ska jag försöka övertala min lilla älskling att vi ska köpa den här rasen♥


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0